boeuf bourguignon

A je to tady! Slibovala jsem Vám rubriku, štítek, o kuchařce, kterou jsem dostala darem od spolubydlících a protože jsem ji už otevřela a okusila její kouzlo v praxi, můžete se už dnes těšit na prima vaření. Vzhledem k tomu, že je to časově náročnější, rovnou se na to vrhneme!

O boeuf burguignon jsem už psala v minulém článku, takže už víte, proč jsem vybrala zrovna tento recept, který se v knížce nachází v kapitole "Ze dvora na stůl", musím ale říct, že je vynikající i ve městě.


Suroviny (pro 4 osoby):
600 g hovězího masa (já měla hovězí krk, a měla jsem ho skoro kilo, jedli jsme to pak dva dny)
1 cibule
2 mrkve
1 bouquet garni (svazek petrželky, bobkového listu, tymiánu a rozmarýnu, vzhledem k tomu, že jsem čerstvé bylinky neměla, sušené a dokonce i drcené bylinky jsem uložila do "vajíčka na čaj")
5 kuliček pepře a mořská sůl
300 ml suchého červeného vína (volte takové, které byste si dali klidně i samotné k nějakému filmu)
2 lžíce olivového oleje
80 g anglické slaniny
hovězí vývar dle potřeby (já ho potřebovala cca 1/2 litru na mé množství masa)
50 g změklého másla
1 lžíce hladké mouky

připravte se na to, že to u Vás v kuchyni bude vypadat jako u alchymisty :-D
Pokud jste vydrželi a dočetli sem, asi si říkáte, že seznam ingrediencí je vyčerpávající a to tam nejsou suroviny na přílohu. Neděste se, stačí k tomu čerstvá bagetka nebo brambory, já dělala pyré. Nenechte se tedy množstvím surovin odradit, výsledek stojí za to! (tak honem na nákup, ať můžeme začít)

Postup:
Maso se musí nechat namarinovat, a to alespoň čtyři hodiny, ideálně přes noc, (což jsem udělala já). Maso omyjeme, očistíme a nakrájíme na kostky, klidně větší, a dáme do misky. Poté si oloupeme cibuli a mrkve. 


Obojí pokrájíme, cibuli nahrubo a mrkev na silnější (asi půl centimetru) kolečka a přidáme k masu. 


Na závěr k masu dáme kuličky pepře a bylinky. Vše pak zalijeme červeným vínem a dáme do chladu. (Protože jsme měli plnou lednici, dala jsem mísu s masem, přikrytou jen alobalem, na okenní parapet. Asi za deset minut přišla bytná. Moc jsem neslyšela, co říká, slyšela jsem jen slova guláš a parapet. Zděsila jsem se, že to všechno spadlo dolů, ale naštěstí mě pak spolubydlící uklidnila, že jen odletěl alobal. A tak jsme pak mísu s masem přikryli potravinářskou fólií a pro jistotu přilepili izolepou). 


Po uplynutí doby odpočinku vytáhneme maso z chladu a jdeme pokračovat. V silnostěnném hrnci si rozehřejte olivový olej (může být i třeba řepkový nebo kvalitní slunečnicový). Mezi tím si nakrájíme slaninu na kostičky a směs scedíme. Vybereme pepř a koření, maso osušíme a dáme zvlášť. Na rozpálený olej dáme opékat slaninu, asi na tři minutky, prostě aby byla krásně dozlatova. 


Pak přidáme ke slanině osušené maso (neděste se, že má nafialovělou barvu, za to může to víno) a opět restujeme tak, aby bylo maso opečené ze všech stran a odpaří se všechna voda. 


Poté přidáme do hrnce okapanou zeleninu a dál restujeme. Opět čekáme, až se nám zredukuje voda a zelenina přestane být vlhká. 

fotit jídlo v hrnci, ze kterého jde pára, není žádná sranda!
V tu chvíli směs v hrnci zalijeme vínem, ve které jsme maso marinovali. Stáhneme oheň (pokud máte třístupňové kolečko, tak na jedničku; pokud šestistupňové, tak maximálně na dvojku) a dusíme 1,5 hodiny až dvě, dokud nebude maso měkké. Čas od času směs promícháme a v případě potřeby přilijeme vývar (můžete mít z kostky, ale já jsem si udělala domácí, pořizovací cena kostí a cibule je necelých třicet korun a maso neničíte umělými věcmi). 


Když už je maso krásně měkké, zahustíme celý výtvor utřeným máslem s hladkou moukou (aby se neudělaly hrudky, tak vždy naberte na lžíci a ponořte ji do omáčky, pak už jen krouživými pohyby jako při míchání polévky necháme máslo "stéct" ze lžíce). 

tzv. buerre manié
Poté ještě povaříme tak deset minut a můžeme podávat!


Pokud budete tento recept zkoušet, určitě mi dejte vědět, jak se Vám to povedlo a klidně mi i pošlete fotku Vašeho výtvoru, pak Vám tu na blogu udělám výstavku. A taky mi napište, jakou přílohu jste zvolili.

3 komentáře:

  1. Odpovědi
    1. určitě, není to až taková věda, když jsem to zvládla já, tak ty také ;-)

      Vymazat

Děkuji za komentář, pokud byste měli jakýkoli dotaz, napište na barakara@email.cz nebo do zpráv na FB. Krásný den!